رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار در دانشگاه تهران با بیان این که امکان قیمتگذاری و داد و ستد علم و فناوری در بازار سرمایه وجود دارد، گفت: سرمایهگذاران بازار سرمایه باید به شرکت ها و صنایع دانش بنیان ورود کنند.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین، شاپور محمدی امروز در مراسم روز فناوری پارک علم و فناوری دانشگاه تهران با اشاره به اینکه اقتصاد مقاومتی براساس مدلهای رشد در ادبیات جهانی تاکید دارد، گفت: که برای درونزا بودن این اقتصاد، توسعه دانش فناوری و تکنولوژی را باید در دستورکار قرار داد.
وی افزود: هر چه که نتواند به خلق ارزش بیانجامد و متناسب با آن نباشد، دچار مشکل خواهد شد، باید ارزشی را خلق کرد که بتوان میان ذینفعان آن تقسیم کرد.
سخنگوی سازمان بورس تصریح کرد: با نگاهی به تابلوی معاملات بازارهای سرمایه در دنیا میتوان پیوند مناسبی میان علم و ثروت را به وضوح دید، چرا که در بازار سرمایه میتوان به ارزش واقعی، علم و فناوری را قیمتگذاری و معامله کرد.
رئیس سازمان بورس با اشاره به روشهای تأمین مالی برای محققان جوان در زمینه تولید دانش و خلق ارزش از طریق بازار سرمایه اظهارداشت: شرکتهای فناوری و دانشبنیان حتی از طریق تابلوی بورس نیز نمیتواند ارزش واقعی خود را به طور دقیق قیمتگذاری کنند. با این همه، بازار سرمایه فرصت خوبی برای شرکتهایی است که نیازمند منابع جدید و فرصتهای نو برای ارائه فکر ناب خود هستند.
این مقام مسئول معتقد است؛ توسعه بستر فناوریهای مالی به کمک پارکهای فناوری، نرمافزارهای تبادل مالی، معاملات الگوریتمی یا بسامد در بورسهای دنیا با گردش دهها هزار میلیارد دلاری معامله میشوند و این در حالی است که سرمایهگذار میتواند از طریق این نرمافزارها، بازدهی مورد انتظار خود را کسب نماید.
محمدی با اشاره به تئوری رشد مدرن در اقتصاد و افزایش سهم صنعت در این تئوری گفت: کشش کالاها براساس تقاضا، قیمت و درآمد همواره با یکدیگر در اقتصاد تفاوت دارد و این در حالی است که رشد برخی صنایع نیز با یکدیگر مشابه نیست. بر این اساس، نوسان قیمت سهام شرکتهای دانشبنیان بر روی تابلوی بورس با تفاوتهای با اهمیتی مواجه است.
وی این را هم یادآور شد؛صنعت ICT، آیتی و تلگرام هریک ریسکهای متناسب با خود را داشته و این در حالی است که در دنیای امروز هیچ تضمینی برای روند بازدهی و سودآوری آنها وجود ندارد.
محمدی خاطرنشان کرد: سرمایهگذاران در بازار سرمایه همواره باید به نوع شرکتهای دانشبنیان و ریسکهای آنها توجه کنند و در این زمینه، اگر میخواهند بر روی دانشبنیانها سرمایهگذاری کنند، به نظریه مارکوویتز که جایزه نوبل را براساس نظریه جدید مدیریت پرتفولیو به خود اختصاص داد، را فراموش نکنند.