تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۴۰
جالب است ۰
آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر عنوان کرد؛

رشد ناکافی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در جهان

آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر ضمن بی‌سابقه توصیف‌کردن رشد ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳، درعین‌حال این رشد را برای مقابله با افزایش دمای کره زمین ناکافی دانست.
رشد ناکافی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در جهان
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ، آژانس بین‌المللی انرژی‌های تجدیدپذیر (IRENA) با همکاری کشورهای امارات متحده عربی، جمهوری آذربایجان و برزیل به‌عنوان برگزارکنندگان اجلاس‌های تغییرات آب‌وهوایی COP۲۹
، COP۲۸ و COP۳۰ به همراه اتحاد جهانی انرژی‌های تجدیدپذیر (GRA)، نخستین گزارش جهانی برای رصد پیشرفت برنامه سه برابر کردن انرژی‌های تجدیدپذیر و ۲ برابر شدن بهره‌وری انرژی تا سال ۲۰۳۰ را منتشر کردند.
بر اساس یافته‌های این گزارش، رشد بی‌سابقه ۴۷۳ گیگاواتی انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳، هنوز کافی نیست و هر ساله باید در جهان به طور متوسط یک‌هزار و ۴۴ گیگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر اضافه شود تا هدف محدودکردن افزایش دمای کره زمین به ۱.۵ درجه تحقق یابد.
مشارکت‌های ملی تعیین شده فعلی (NDCs) تا سال ۲۰۳۰ تنها یک‌هزار و ۵۰۰ گیگاوات به ظرفیت انرژی تجدیدپذیر اضافه می‌کند، اما ما به اهداف از پیش تعیین شده به تعهد احداث بیش از هفت هزار گیگاوات نیاز داریم.
سرمایه‌گذاری جهانی در انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۳ به رکورد ۵۷۰ میلیارد دلار رسید، اما این مقدار باید سه برابر شده و به ۱.۵ تریلیون دلار در سال برسد.
علاوه بر این، سرمایه‌گذاری‌های فعلی به طور نامتناسبی فقط در کشورهای پیشرفته و چندین بازار نوظهور مانند چین، هند و برزیل متمرکز شده است. در بقیه کشورهای درحال‌توسعه فقط ۱۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های جهانی انرژی انجام شده است که این عدم تعادل نه‌تنها سرعت گذار جهانی انرژی، بلکه توزیع عادلانه منافع در جهان را نیز تهدید می‌کند.
دستیابی به هدف اجماع جهانی انجام شده برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر و ۲ برابر کردن بهره‌وری انرژی تا سال ۲۰۳۰ هنوز امکان‌پذیر است، اما نیاز به اقدام جهانی فوری برای غلبه بر موانع ساختاری و سیستمی دارد و کلید گذار موفق در این مرحله ارتقای زیرساخت‌های صنعت برق و بهره‌برداری از سیستم‌ها، اتخاذ سیاست‌های متناسب، توجه به زنجیره تامین تجهیزات و مهارت‌افزایی، تحول در تامین مالی و توسعه همکاری بین‌المللی است.
در نهایت نیز به‌روزرسانی مشارکت‌های ملی تعیین شده کشورها که در سال ۲۰۲۵ روی می‌دهد، فرصتی است تا این شکاف‌ها برطرف شود. از سوی دیگر توافق بر سر یک هدف جدید جمعی کمی برای تامین مالی مقابله با تغییرات اقلیمی، از طریق توسعه تجدیدپذیرها و افزایش بهره‌وری انرژی در اجلاس COP۲۹ در کشور جمهوری آذربایجان امری حیاتی خواهد بود.
https://sarmayegozarionline.ir/vdccx4q4.2bq4o8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین