تاریخ انتشار :شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۲
جالب است ۰
محمدجواد ظریف در جمع هیات نمایندگان اتاق اصفهان

تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به استان‌ها در دولت پیگیری می‌شود

معاون راهبردی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در معاونت راهبردی در حال تدوین برنامه‌ای برای توسعه استان‌ها هستیم، گفت: تمرکززدایی و واگذاری اختیارات ازجمله اهدافی است که در دولت چهاردهم پیگیری می‌شود.
تمرکززدایی و واگذاری اختیارات به استان‌ها در دولت پیگیری می‌شود
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،معاون راهبردی رئیس‌جمهور در اتاق اصفهان با بزرگداشت مقام شهید نیلفروشان، گفت: استان اصفهان از نظر سرانه بیشترین شهید را در کشور داده و به‌تازگی نیز این شهید بزرگوار را تقدیم انقلاب کرده است.
محمدجواد ظریف در جمع هیات نمایندگان اتاق اصفهان، افزود: اعتقاد دولت جدید بر این است که دولت باید شنونده باشد و از مشورت‌های همه بخش‌ها استفاده کند. رئیس‌جمهور بر این باور است که استان‌ها ظرفیت‌های بالایی دارند و هرکدام از استان‌های ما بیش از بسیاری از کشورهای دنیا ظرفیت و امکانات دارند.
او اظهار کرد: در معاونت راهبردی در حال تدوین برنامه‌ای برای توسعه استان‌ها هستیم و تمرکززدایی و واگذاری اختیارات ازجمله اهداف این دولت است.
 معاون راهبردی رئیس‌جمهور تصریح کرد: برای تمرکززدایی راه‌های مختلفی وجود دارد، یکی از مسیرها، انتخاب استانداران ویژه با اختیارات است، به‌طورقطع باید از توان نخبگان استانی برای رسیدن به اهداف بهره گرفت و در این زمینه اتاق‌های فکر استانی برای استفاده از ظرفیت نخبگان در استان‌ها تشکیل می‌شوند.
 وی اضافه کرد: در استفاده از ظرفیت نخبگان، جایگاه دانشگاه‌ها، اتاق‌های بازرگانی، بخش دولتی و جوامع مدنی مهم است. با استاندار جدید اصفهان نیز گفتگویی کوتاه داشتم و تلاش می‌کنیم بازوی هم‌فکری برای وی ایجاد شود تا در پیشبرد بهتر امور تسهیل شود. مسئله‌پژوهی را جایگزین راه‌حل محوری خواهیم کرد تا نتایج بهتری در رفع مشکلات رقم بخورد.

اصفهان باوجود مشکلات زیاد برچسب «برخورداری» خورده است
 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان نیز در این نشست گفت: برخی آمارها نشان‌دهنده وضعیت نامناسب اصفهان در حوزه اقتصاد است و این در حالی است که برچسب برخوردار بودن به اصفهان زده‌اند.
امیر کشانی افزود: زیان ناشی از صادرات هندوانه در سال معادل ۷ هزار میلیارد تومان است. اصفهان رتبه ۲۳ امنیت سرمایه‌گذاری، رتبه ۲۶ محیط کسب‌وکار، رتبه ۲۲ نسبت سپرده به تسهیلات و رتبه دو پرداخت مالیات در کشور را دارد.
 وی ادامه داد: این نشان‌دهنده وضعیت نامناسب اصفهان در حوزه اقتصاد است و این در حالی است که برچسب برخوردار بودن به اصفهان زده‌اند. انتظار ما از دولت این است که اختیارات را به اصفهان واگذار کند.
 رئیس اتاق اصفهان تصریح کرد: اصفهان در سال جاری میزبان اجلاس ACD بود که به بهترین شکل ممکن برگزار شد و با استقبال خوب کشورهای عضو نیز همراه بود.
 وی گفت: قیمت‌گذاری دستوری موجب ایجاد مسائل زیادی برای اقتصاد کشور شده و این در حالی است که این روند نیاز به اصلاح فوری دارد، از طرفی ضروری است دولت از فضای اقتصاد خارج شود و کار را به بخش خصوصی بسپارد تا امور اصلاح شود.
 کشانی ادامه داد: بدنه دولت بسیار بزرگ است و این در حالی است که وجود برخی سازمان‌ها و ارگان‌ها چندان ضرورتی ندارد، لذا باید به دنبال چابک سازی دولت بود.

اصفهان آب، خاک و محیط‌زیست ندارد
 نایب‌رئیس اتاق اصفهان نیز در بخش دیگری از نشست هیات نمایندگان این اتاق با معاون راهبردی رئیس‌جمهوری، گفت: اصفهان آب، خاک و محیط‌زیست ندارد، با مشکلات متعددی همچون فرونشست و آلودگی روبرو است و باید مسئولان توجه بیشتری به این استان داشته باشند.
 محمدجعفر فوده اظهار کرد: افزایش ارتباطات بخش دولتی و بخش خصوصی باید جدی گرفته شود، زیرا این موضوع می‌تواند به رفع بسیاری از مشکلات اقتصادی کمک کند.
 وی ادامه داد: امروز امنیت غذایی یکی از ارکان اصلی امنیت است و همه کشورها به این موضوع توجه ویژه دارند، لذا ضروری است از افراد تأثیرگذار در این بخش همچون وزیر جهاد کشاورزی حمایت شود تا در تولید با کمبود و مشکلی مواجه نشویم.
 نایب‌رئیس اتاق اصفهان تصریح کرد: اصفهان آب، خاک و محیط‌زیست ندارد، با مشکلات متعددی همچون فرونشست و آلودگی روبرو است و باید مسئولان توجه بیشتری به این استان داشته باشند.
 فرشته امینی، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان نیز گفت: در حال حاضر و با توجه به شرایط منطقه، دغدغه تجارت بین‌الملل کشور را داریم، عراق بازار بسیار خوبی برای محصولات و خدمات ایران محسوب می‌شود؛ اما به دلیل مشکلات قانونی برای نقل‌وانتقال پول و برخی مشکلات دیگر، این بازار در حال از دست رفتن است.
 وی ادامه داد: فعالان اقتصادی برای توسعه تعاملات با کشورهای دیگر نیاز به حمایت دارند، صنعتگران و تولیدکنندگان برای نوسازی خطوط تولید نیاز به ارز دارند، از طرفی نرخ ارز نیز ثبات ندارد، در این شرایط نیاز به ثبات منطقه‌ای، سیاسی و اقتصادی است تا بتوان برای آینده برنامه‌ریزی کرد، از طرفی نرخ ارز نیز باید تک‌نرخی شود و همه تلاش کنیم تا به سمت بهبود شرایط حرکت کنیم.
 همچنین مژگان ایزدی، دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان تصریح کرد: برخی در خارج از کشور تلاش دارند فضای ایران هراسی را پررنگ جلوه دهند؛ لذا برای خنثی کردن این موضوع لازم است تبلیغات بیشتری در خصوص ایران و اصفهان شود تا امنیت و آرامش ایران به جهان مخابره شود.
 وی گفت: برای ایجاد زیرساخت‌ها و امکانات لازم برای توسعه گردشگری به منابع بیشتر نیاز است، از طرفی در صادرات صنایع‌دستی مشکلاتی وجود دارد که نیاز به رفع آنها است، در برگزاری رویدادهای فرهنگی و نمایشگاه‌های معرفی ایران در خارج از کشور هم باید فعالانه وارد شد و از ظرفیت سفارتخانه‌ها بهره گرفت.
 وحید دزفولی، عضو هیات نمایندگان اتاق اصفهان گفت: نیاز است همکاری‌های دولت و بخش خصوصی افزایش یابد، بروکراسی‌های دست‌وپا گیر باعث ایجاد مشکلاتی برای فعالان اقتصادی شده و شرایط را روزبه‌روز سخت‌تر کرده است.
 وی افزود: در خصوص زاینده‌رود نیاز به تدابیر ویژه دولت وجود دارد تا بتوان مشکلات در این موضوع را برطرف کرد، نگاه‌ها باید اصلاح و به بخش خصوصی نیز اعتماد شود تا بتوانیم قدم‌های مثبتی در جهت بهبود شرایط برداریم.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcaoona.49na015kk4.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین