تاریخ انتشار :يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۹
جالب است ۰
داده‌های آماری بانک مرکزی

عبور حجم نقدینگی از مرز ۹هزار همت

داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد؛ در پایان شهریورماه امسال حجم نقدینگی از مرز ۹هزار همت گذر کرد.
عبور حجم نقدینگی از مرز ۹هزار همت
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،در پایان مرداد ماه حجم نقدینگی از ۸ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان در تیرماه به محدوده ۸ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسید. داده‌های آماری بانک مرکزی نشان می‌دهد حجم نقدینگی در شهریور امسال از مرز ۹ هزار همت گذشت.
بر اساس گزارش بانک مرکزی، در مردادماه سهم پول از کل حجم نقدینگی در محدوده ۲۴ درصد ثابت باقی ماند. هم‌چنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ به ۲۷/۸ درصد رسید که در مقایسه با نرخ رشد دوره مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۲۶/۹ درصد) به میزان ۰/۹ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
از سویی دیگر، روند افزایشی این متغیر در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد به ترتیب با ارقام ۲۵/۶، ۲۷/۷ و ۲۸/۴ درصد، در شهریور مجدداً در مسیر نزولی قرار گرفته و به رقم ۲۷/۸ درصد رسیده است.
همچنین رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در شهریور ۱۴۰۳ به رقم ۱۸/۷ درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۴۱/۷ درصد) به میزان ۲۳ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
حجم نقدینگی در شهریور امسال
این نهاد پولی و بانکی در بخش دیگری از این گزارش اعلام کرده است؛ حجم نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ به رقم ۹ هزار و ۷۰ میلیارد تومان رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۲ معادل ۱۵/۱ درصد رشد نشان می‌دهد.
همچنین، نرخ رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در شهریور سال ۱۴۰۳ معادل ۲۷/۸ درصد بوده است که در مقایسه با نرخ رشد دوره مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۲۶/۹ درصد) به میزان ۰/۹ واحد درصد افزایش نشان می‌دهد.
بررسی رشد دوازده‌ماهه نقدینگی در سال جاری حاکی از روند افزایشی این متغیر در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد است؛ به‌طوری‌که این متغیر در مذکور به ترتیب ارقام ۲۵/۶، ۲۷/۷ و ۲۸/۴ درصد را به ثبت رسانده بود.
گزارش بانک مرکزی حاکی از آن است که در شهریور ماه رشد نقدینگی مجدداً در مسیر نزولی قرار گرفته و به رقم ۲۷/۸ درصد رسیده است.
همچنین، تأمین مالی دولت از طریق انتشار اوراق بدهی دولت در ماه‌های ابتدایی سال ۱۴۰۳ در مقایسه با مقطع مشابه سال گذشته، سهم معنی‌داری در افزایش رشد نقدینگی در این مدت داشته است. در همین رابطه، انتظار می‌رود به دنبال هماهنگی‌های لازم میان دولت و بانک مرکزی و همینطور اقدامات و برنامه‌های بانک مرکزی روند رشد نقدینگی در نیمه دوم سال اصلاح شود.
عبور حجم نقدینگی از مرز ۹هزار همت/ کاهش ۲۳ واحد درصدی رشد پایه پولی در شهریور امسال
روند تحولات پایه پولی
بر اساس گزارش بانک مرکزی، پایه پولی در شهریور سال ۱۴۰۳، رقم ۵‏/۱۱۵۴۱ هزار میلیارد ریال را به ثبت رساند. بر این اساس، رشد دوازده‌ماهه پایه پولی در شهریور ۱۴۰۳ به رقم ۷‏/۱۸ درصد رسید که در مقایسه با رقم مشابه در شهریور سال ۱۴۰۲ (۷‏/۴۱ درصد) به میزان ۲۳ واحد درصد کاهش نشان می دهد. همچنین، پایه پولی در شهریور ماه سال ۱۴۰۳ نسبت به پایان سال گذشته رشدی معادل ۷‏/۵ درصد را تجربه کرد.
عبور حجم نقدینگی از مرز ۹هزار همت/ کاهش ۲۳ واحد درصدی رشد پایه پولی در شهریور امسال
https://sarmayegozarionline.ir/vdccexq4.2bqox8laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین