تاریخ انتشار :دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۲۵
جالب است ۰
صمد حسن‌زاده در نشست هیات نمایندگان اتاق ایران

رکود در حوزه صنعت، زنگ خطری برای اقتصاد است

رئیس اتاق ایران با اشاره به روند شاخص مدیرات خرید اقتصاد (شامخ)، گفت: بخش صنعت برای چهارمین ماه پیاپی در رکود است. تداوم این وضعیت می‌تواند به تشدید خروج سرمایه از کشور منجر شود و زنگ خطری برای اقتصاد است.
رکود در حوزه صنعت، زنگ خطری برای اقتصاد است
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،رئیس اتاق ایران در هفدهمین نشست هیات نمایندگان از اهمیت تغییر رویکرد و نگاه سیاستگذار به صادرات گفت: بخش عمده صادرات کشور محصولات خام و نیمه‌خام است؛ این مسئله اقتصاد کشور را در برابر هر گونه شوک داخلی و خارجی آسیب‌پذیر می‌کند. نیاز است در کنار بهره‌مندی از مزیت‌های نسبی، به خلق مزیت هم توجه ویژه شود و با تقویت تولیدات با ارزش‌افزوده بالا و صادراتی، کیفیت سبد صادراتی کشور ارتقا داده شود.
حسن‌زاده، درباره بودجه 1404 هم گفت: از نشست مشترکی با سازمان برنامه‌وبودجه، درخواست شد پیش از ارسال سند لایحه به دولت، نظرات اتاق بازرگانی شنیده شود. سازمان برنامه و بودجه از ارسال تبصره‌های آسیب‌زا برای بخش خصوصی دوری کند.
متن سخنرانی رئیس اتاق ایران
عرض سلام و خیر مقدم به اعضای محترم هیات نمایندگان. خوشحالم که در یک نشست دیگر در خدمت شما هستم.
در شرایط فعلی اقتصاد، مباحث مهمی از سوی فعالان بخش خصوصی مطرح می‌شود و باید برای آنها به فکر چاره بود. اتاق با مجلس شورای اسلامی و دولت ارتباط خوبی دارد و می‌توانیم از رئیس مجلس برای بخش خصوصی درخواست زمان نطق قبل از دستور کنیم تا در صحن مجلس، بخش خصوصی مشکلات خود را از نزدیک مطرح کند.
امروز هم با اعضای کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در اتاق ایران نشستی داشتیم و مطالبی در آن نشست ارائه شد. واقعیت این است که کل کشور مشکلاتی دارد و دولت هم می‌گوید در این شرایط نمی‌توانیم کاری انجام دهیم. یکی از این مشکلات، ناترازی انرژی است. باید همه سعی کنیم در حل این مشکلات به دولت کمک کنیم.
دولت وزارت نیرو می‌گوید که می‌خواهد 30 هزار مگاوات به ظرفیت کشور اضافه کنند اما این وعده به این زودی عملیاتی نمی‌شود و اینکه در واقعیت چه خواهد شد، موضوع دیگری است. بخش خصوصی همت کند و در این حوزه سرمایه‌گذاری کند تا این مشکل کشور حل شود. دولت خود توانایی حل این مشکلات را به دلیلی تحریم‌ها و مشکلات سیاسی منطقه ندارد.
همان‌طور که می‌دانید روز گذشته روز ملی صادرات بود. وظیفه خودم می‌دانم از همه صادرکنندگان کالاها و خدمات و فعالان این حوزه تشکر و قدردانی کنم که در شرایط سخت جنگ اقتصادی از مبارزه دست نکشیدید و با همه تنگناهایی که وجود دارد به فعالیت خود ادامه می‌دهید.
در مراسم روز ملی صادرات، فعالان بخش خصوصی پیشنهادهایی را برای حل مشکلات نرخ ارزی، رفع تعهد ارزی و مشکلات حمل‌ونقل و ... مطرح کردند. رئیس‌جمهوری هم به همکاری بخش خصوصی تأکید کرده و عنوان کرد که اتاق بازرگانی طرح‌های کارشناسی خود را درباره مسائل اقتصادی، آماده کرده و تحویل دولت دهند. در حل مشکلات به این راهبردها توجه خواهد شد. امیدواریم همه واحدهای تولیدی در مسیر پیشرفت اقتصادی گام‌های مهمی بردارند.
یکی از نکاتی که روز گذشته تلاش کردم به مقامات و سیاست‌گذاران این حوزه یادآور شوم، اهمیت تغییر رویکرد و نگاه سیاست‌گذار به صادرات بود. همان‌گونه که می‌دانید بخش عمده صادرات کشور به محصولات خام و نیمه‌خام تعلق دارد که این مسئله اقتصادمان را در برابر هرگونه شوک داخلی و خارجی آسیب‌پذیر ساخته است. نیاز است در کنار بهره‌مندی از مزیت‌های نسبی، به خلق مزیت هم توجه ویژه شود و با تقویت تولیدات با ارزش‌افزوده بالا و صادراتی، کیفیت سبد صادراتی کشور ارتقا داده شود. همچنین در خصوص تأثیر سیاست ارزی و تجاری بر ایجاد کسری تجاری 17 میلیارد دلاری در سال گذشته (1402) هشدار داده و خواستار تجدیدنظر در این سیاست‌ها شدم.
نکته بعدی که باید به آن اشاره کنم در خصوص تنظیم سند لایحه بودجه 1404 است. اتاق طی نامه‌ای، پیشنهادهای بودجه‌ای خود را برای سازمان برنامه ارسال کرده است. همچنین نامه‌ای به رئیس محترم سازمان برنامه‌وبودجه تنظیم و درخواست شد که پیش از ارسال سند لایحه به دولت، نظرات اتاق شنیده شود. روز شنبه 28 مهرماه این اتفاق رقم خورد. نشست مشترکی با آقای حمید پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه و معاونان ایشان برگزار شد. در این جلسه تلاش کردیم علاوه بر ارائه پیشنهادهای اتاق، به نبایدها در بودجه سال آتی هم اشاره کنیم و سازمان را از ارسال تبصره‌های آسیب‌زا برای بخش خصوصی بر حذر داریم. در پایان جلسه با توجه به دغدغه‌های ارزی بخش خصوصی، مقرر شد جلسه‌ای با آقای دکتر محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی برگزار شود تا مسائل مرتبط با ارز در بودجه سال آتی طرح شود.
مسئله دیگری که می‌خواهم به آن بپردازم، در خصوص وضعیت اقتصاد و صنعت در شهریورماه است. روند شامخ کل اقتصاد در شهریورماه، برای پنجمین ماه متوالی همچنان کاهشی است. بخش صنعت با توجه به تداوم قطعی برق در کارخانه‌ها، برای چهارمین ماه پیاپی در رکود قرار داشته است. از نگاه فعالان اقتصادی تداوم این وضعیت می‌تواند به تشدید خروج سرمایه از کشور منجر شود و زنگ خطری برای اقتصاد است. در شرایطی که کشورهای همسایه برای جذب سرمایه‌های خارجی، فرش قرمز پهن کرده‌اند، فشار بیشتر بر تولیدکنندگان و صنعتگران کشور، به معنای مجوزی برای فرار سرمایه‌ها است. در نیمه اول سال فشار بر تولید از ناحیه قطع برق بود و در نیمه دوم سال این فشار ممکن است از ناحیه قطع گاز مجدد تکرار شود که می‌توان انتظار ادامه رکود در بخش صنعت را در صورت این قطعی‌ها داشت.
 مسئله پایانی اینکه، در سطح منطقه، متأسفانه با تداوم و تشدید شرارت‌های رژیم غاصب صهیونیستی شاهد افزایش دامنه تروریسم دولتی و خشونت در کشورهای خاورمیانه و کشتار غیرنظامیان و تخریب زیرساخت‌های کشورهای مسلمان و خسارات انسانی و مادی جبران‌ناپذیر هستیم. این منازعات، آسیبی مهلک، برای فعالیت‌های اقتصادی‌اند و انتظار اعضای اتاق ایران از دولتمردان این است که ضمن حفظ کیان کشورمان، با ارائه ابتکارات دیپلماتیک، در مسیر تنش‌زدایی گام برداشته و سایه هر نوع جنگ و خونریزی را از کشور دور سازند. جنگ‌ها همواره باعث شده‌اند که واقعیات خود را بر رؤیاهای دولت‌ها تحمیل کنند و آنها را به بازاندیشی در منش و روش خود وادارند. اتاق ایران آمادگی کامل دارد در زمینه دیپلماسی اقتصادی، همکاری تنگاتنگی با دولت در پیش گیرد و در گام‌های دولت برای کنترل تنش‌ها همکاری کند.
ما در چند روز گذشته شرارت‌های دیگر و ادعاهای رؤیایی درباره جزایر ایران را شاهد بودیم. بخش خصوصی ضمن صیانت از تمامیت کشور، اعلام می‌کند که جزایر سه‌گانه متعلق به مام میهن و غیرقابل‌مذاکره است و اتاق ایران هم به همراه تمام مردم ایران به این مهم تأکید می‌کند.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcen78v.jh8oxi9bbj.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین