یک کارشناس بازار خودرو گفت: متاسفانه برخی سیاستمداران در ذهن مردم جاانداختند که واردات خودرو در این موقعیت موجب رقابت میشود در حالی که سیاست واردات خودرو فقط برای نجات پولهای بلوک شده ثروتمندان است.
امیرحسن کاکایی در گفتوگو با سرمایهگذاری آنلاین اظهار کرد: در واقع مشکلات با واردات خودرو رفع نمیشود و به نفع مردم و خودروساز نیست بلکه فقط با تغییر سیاستگذاریهای دولت نظیر عدم قطعی برق، برقراری روابط بینالمللی و اصلاح سیاستهای گمرکی میتوان راهحلی برایشان پیدا کرد.وی افزود: اگر قرار بود کیفیت خودروها بالا برود طی سال 91 که 100 هزار خودرو وارد کشور شد، اتفاق میافتاد. طی 8 سال گذشته ایران خودرو و سایپا 220 هزار میلیارد تومان زیان دادهاند و هر کدام ازشرکتهای 4 تا5 مدیر عامل عوض کردند، اما شاهد بودیم که اوضاع روزبهروز بدتر شده است.کاکایی در پاسخ به این سوال که اعمال تعرفه واردات خودرو به نفع مردم، خودروساز و یا دولت است، گفت: تعرفه و مالیات را برای مدیریت جامعه تعریف کردند تداعی این دوگانه در ذهنها که اعمال تعرفه بر واردات خودرو به نفع مردم، خودروساز و یا دولت است ریشه در عملکرد دولت دارد و نشان میدهد سرمایه اجتماعی دولت ازدست رفته است.این کارشناس بازار خودرو تصریح کرد: طبیعتا باید برای واردات خودرو تعرفه در نظر بگیرند در واقع این رویکرد در جهت بهینهسازی منافع ملی طراحی شده که ضمن ایجاد درآمد برای دولت موجب تعادلبخشی بین تولید داخل و تجارت بینالملل میشود که در نهایت به نفع ملت است و در مقیاس جهانی هم تعرفه بالایی نیست.وی گفت: آمریکا هم که یک کشور کاملا کاپیتالیسم است برای واردات خودروهای برقی چینی تعرفه صددرصدی تعیین کرده است مسلما اگر چنین اقدامی انجام ندهد صنایع و سرمایهگذاران زمین میخورند همچنین موجب بیکاری و فرار سرمایه میشود.کاکایی تاکید کرد: بنابراین اگر عدهای میگویند تعرفه باید پایین بیاید نظریه درستی نیست چرا که واردات تهدیدی برای تولید داخلی به شمار میرود و به همین دلیل آمریکا و کشورهای اروپایی تعرفه برای واردات خودرو در نظر میگیرند.