مدیرعامل راهآهن ایران از آمادگی ایران برای حمل سالانه ۱۰ الی ۱۵ میلیون تن بار از محورهای سرخس، اینچه برون، امیر آباد، بندر کاسپین و در غرب از طریق آستارا خبر داد.
به گزارش سرمایهگذاری آنلاین ،جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هشتاد و یکمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مستقل مشترکالمنافع که ۱۵ و ۱۶ آبان ماه در تاشکند ازبکستان برگزار شد، با «سائورنبایف» رئیس هیئت مدیره راهآهن قزاقستان دیدار کرد.
ذاکری در این دیدار از آمادگی ایران برای حمل سالانه ۱۰ الی ۱۵ میلیون تن بار از محورهای سرخس، اینچه برون، امیر آباد، بندر کاسپین و در غرب از طریق آستارا خبر داد و گفت: برای فعال کردن کریدور شمال - جنوب باید حجم مبادلات را بالا برد و برای این موضوع گلوگاههایی وجود دارد که در صورت اطمینان از حجم بار، امکان افزایش ظرفیت وجود دارد.
وی نسبت به آمادگی راه آهن ایران برای حمل زغال سنگ، حمل بار از بندر کاسپین به بندرعباس، حمل بار از مرز ریلی اینچه برون و سرخس و نیز ایجاد کارگروه برای بررسی مسائل دو طرف تاکید کرد. برنامهریزی ایران و قزاقستان برای حمل ۴ میلیون تن بار از راهگذر شمال - جنوب
همچنین در ادامه این نشست، سائورنبایف رئیس هیأت مدیره راه آهن قزاقستان با اشاره به علاقه این کشور به توسعه ترانزیت و همکاری با کشورهای همسایه گفت: موقعیت راه آهن قزاقستان به گونهای است که نقش اساسی در ترانزیت دارد و امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم برای حمل ۴ میلیون تن بار از راهگذر شمال- جنوب، فعالیت کنیم.
وی ضمن تشکر از اقدام راه آهن ایران در کاهش تعرفه حمل بار و کاهش مدت زمان گردش واگنها، افزود: کشور قزاقستان توانایی ارسال سالانه ۱۵ میلیون تن بار از این کریدور را دارد و برای این منظور نیازمند همکاری بیشتر کشور ایران هستیم. البته در سطح مدیران میانی جلساتی برگزار شود تا در مورد نوع واگن، نوع بار و مبدا و مقصد بارها برای رسیدن به هدف مشترک برنامهریزی صورت گیرد.
رئیس هیئت مدیره راهآهن قزاقستان از مدیرعامل راهآهن ایران برای سفر به قزاقستان جهت تهیه نقشه راه به منظور حمل بارهای بیشتر از کریدور شمال - جنوب دعوت کرد.