یک کارشناس بازارسرمایه گفت: موارد متعددی نظیر قیمتگذاری دستوری، مدیریت دولتی شرکتهای خودروسازی، انحصارطلبی موجب شده زیان انباشته خودروسازان از 208 همت عبور کند.
حسن رضاییپور در گفتوگو با سرمایهگذاری آنلاین به دلایل عبور زیان انباشته خودروسازان از 208 همت پرداخت و گفت: یکی از این موارد انحصارطلبی این 2 خودروساز است که در بی کیفیت شدن محصولات و از بین رفتن رقابت در بازار داخلی تاثیرگذار بوده است. از سوی دیگر در ظاهر این دو خودروساز خصوصی هستند اما مدیریتشان دولتی است. همچنین قیمتگذاری دستوری موجب شده که قیمت کارخانهای خودرو با قیمت بازار تا دوبرابر یا بیشتر فاصله داشته باشد که آفتی برای بخش تولید این صنعت به شمار میرود.وی تصریح کرد: برای رهایی از این مشکلات باید واردات خودور آزاد شود همچنین تمهیداتی اندیشیده شود تا خودرو دوباره در بورس کالا عرضه شود. مسلما خرید وفروش خودرو در بورس کالا با مکانیسم عرضه و تقاضا و رصد معاملات توسط سازمانهای نظارتی میتواند راهی برای حذف قیمتگذاری دستوری باشد از سوی دیگر بازار خودرو قابل کنترل خواهد شد موردی که در بازار آزاد امکان پذیر نیست.وی ادامه داد: به این ترتیب آمار و ظرفیت تولید به شکل شفافی به نهادهای تصمیمساز و اطلاعاتی گزارش میشود و دیگر امکان رانتخواری وجود نخواهد داشت.وی در پاسخ به این سوال که چرا مدت کوتاهی خودرو در بورس کالا عرضه و سپس خارج شد، گفت: در بورس کالا قیمتها براساس عرضه و تقاضا تعیین میشد و دستوری نبود، اما عدهای معتقد بودند که عرضه خودرو در بورس کالا موجب افزایش قیمت تمام شده خودرو شده است و فاصله 50 تا 70 درصدی قیمت خودرو با بازار آزاد را نمیدیدند. وی تاکید کرد: با عرضه خودرو در بورس کالا شاهد بودیم خودروسازان موفق به تسویه بدهیشان به قطعه سازان شدند چون در این مکانیسم ظرف مدت یک هفته وجه ناشی از معامله به حساب خودروسازان واریز میشد و خودروسازان هم در مدت مشخصی خودرو را تحویل میدادند و هریک از طرفین اگر کوتاهی میکرد مشمول جریمه میشد.
۱۵:۵۸