امروز پیش نشست نخستین همایش هوش مصنوعی و پژوهش نوظهور ، همگرایی انسان و سیستمهای هوشمند در دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب برگزار شد.
به گزارش سرمایهگذاری آنلاین ،در ابتدای این نشست فرزانه بیکزاده، مدیر مرکز رشد هوش مصنوعی و اکوسیستم اداری گفت: اگر چه به این همایش بیشتر نگاه فنی داشتند، اما محورهایی نظیر هوش مصنوعی و کسبوکار تعریف شده که تعریف شده که دانشجویان رشتههای مدیریت و حسابداری مالی هم میتوانند از همایش بهره ببرند. در تاریخ ۱۶ و ۱۷ اردیبهشت همایش هوش مصنوعی با همکاری وزارت نیرو و در سالن این وزارتخانه برگزار خواهد شد. علاقمندان میتوانند در محورهای قید شده مقالات خود را ارسال کنند و از هیئت علمی اگر افرادی علاقهمند به داوری هستند میتوانند جهت حضور فرمهای لازم را پر کنند. همچنین علاقمندان میتوانند در مسابقه ایدهآرا شرکت کنند که مربوط به مرکز رشد است. به سه نفر از برگزیدگان جوایزی اعطاء خواهد شد. این ایدهها خوراک مرکز رشد است و امکان درآمدزایی هم دارد. در ادامه پنل اقتصاد دیجیتال با حضور، فاطمه زندی مدیر گروه اقتصاد، محمد خضری عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب، مهدی آزادواری رئیس اتاق بازرگانی بینالمللی اوراسیا، نیلوفر مرادحاصل عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.
تاریخچه شکلگیری اقتصاد دیجیتال
در ابتدا فاطمه زندی، مدیر گروه اقتصاد دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب گفت: در عصر انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد دیجیتال به منصه ظهور رسید. از سال ۲۰۱۵ بیشترین واژهایی که در موتورهای جستجو میشود تحول دیجیتال، تحول فناوری و اقتصاد دیجیتال است که تعاریف زیادی برای این واژهها وجود دارد، اما در مهمترین تعریف آماده است که اقتصاد دیجیتال، اقتصادی است که مبتنی بر اینترنت است و مبتنی بر فناوریهای تحولآفرین است و یا اقتصادی است که مبتنی بر شبکه هوشمند است.
سنجش اقتصاد دیجیتال باید بهروز شود
در ادامه نیلوفر مرادحاصل، عضو هیئت علمی پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: از زمانی که اینترنت شکل گرفت بحث اقتصاد دیجیتال بهوجود آمد تا به امروز که فناوریهای مختلف نظیر هوش مصنوعی، اینترنت اشیاء و کلان دادهها مطرح است. وجود تمام این موارد کنار هم لازم است تا تحول دیجیتال شکل بگیرد. وی افزود: زمانی که تمام فعالیتها با اینترنت انجام میشود داده زیادی خلق میشود که نیاز به ذخیره و پردازش دارد و در گام بعد باید دست به مدیریت و تحلیل دادهها بزنیم. در حال حاضر اقتصاد دیجیتال هم به سمت تحلیل داده حرکت کرده است در این مرحله نیاز به هوش مصنوعی داریم تا موفق به تحلیل دادهها شویم.مرادحاصل گفت: این فناوریهای نوین خودبهخود ارزشی خلق نمیکنند و حتما باید به خدمت تبدیل شوند خدمت هم به تنهایی ارزش ندارد بلکه باید وارد بازار شود تا کسبوکاری شکل بگیرد و دارای ارزش شود. به عبارتی خدمات دیجیتال زمانی که وارد بازار میشوند و ارزش افزوده خلق میکنند برای ما باارزش میشوند البته از این ارزش افزوده مردم هم باید استقبال کنند.وی تاکید کرد: در وزارت ارتباطات زیرساختها را به خوبی توسعه داده بودیم، اما هنوز کسبوکار دیجیتال شکل نگرفته بود کرونا محرکی شد تا فضای دیجیتال، سلامت و آموزش دیجیتال ایجاد شود. به طوریکه در حال حاضر شاهد رونق خریدهای اینترنتی هستیم.مرادحاصل تاکید کرد: در حال حاضر نیاز به سرمایهگذاری در زیرساختهای این بخش هستیم، تا درصورت بروز هرگونه اتفاقی نظیر کرونا مشکل زیرساختی نداشته باشیم.وی تصریح کرد: برای اندازهگیری اقتصاد دیجیتال مرکز آمار از سال ۹۱ اقدام به اندازهگیری هسته اقتصاد دیجیتال کرد منظور از هسته بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات است. این بخش شامل زیرساختهای مخابراتی، بخش سیتی، آیتی، آیسیتی و تولید فناوریهای اینترنت و نرمافزار میشود. در حال حاضر روشهای استانداری برای اندازهگیری داریم، اما سنجش اقتصاد دیجیتال هنوز با روشهای مرسوم در کشورهای دیگر فرق دارد.در برنامه هفتم توسعه به صراحت اعلام شده که مرکز آمار باید اقتصاد دیجیتال را سالانه اندازهگیری کند، اما مشخص نشده از چه روشی استفاده کند.مرادحاصل تصریح کرد: باید اندازهگیری اقتصاد دیجیتال مانند کشورهای دیگر باشد تا بتوانیم خودمان را با سایر کشورها مقایسه کنیم.وی گفت: برنامه هفتم توسعه نخستین برنامه توسعهای است که یک فصل را به اقتصاد دیجیتال تخصیص داده است.
هوش تجاری را فراموش نکنیم
همچنین در این پنل مهدی آزادواری، رئیس اتاق بازرگانی بینالمللی اوراسیا گفت: با گذری به اقتصادهای پیشرفته دنیا به وضوح دیده میشود که توجه زیادی به اقتصاد دیجیتال دارند. حتی بررسی آمار هم نشان میدهد که اقتصادها و سهامهای برتر دنیا فعالیتهای ویژهای در زمینه اقتصاد دیجیتال دارند.وی افزود: در کنار موضوعاتی که مطرح شد نباید از هوش تجاری غافل شد چراکه هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال در حال توسعه است، اما این هوش تجاری است که ما را به نتیجه مطلوب میرساند.آزادواری تاکید کرد: دسترسی به اقتصاد دیجیتال ، هوش مصنوعی و یا رشد اقتصادی ۸ درصدی مورد توجه است، اما باید دید آیا هوش مالی و تجاری داریم که به اهداف مورد نظر برسیم.وی گفت: در همه حوزهها از سیاسی گرفته تا اقتصادی و یا تجاری باوجود تئوریهایی که وجود دارد و هر روز متدهای جدیدی مطرح میشود نباید از هوش تجاری، مالی و مذاکرهای غافل شد تا به نتیجه مطلوب برسیم.وی افزود: درکنار این موضوعات باید به دادهها هم توجه کرد در واقع این اعداد و ارقام میتواند موجب برنامهریزی درست و رسیدن به نتیجه مطلوب شود، البته ناگفته نماند که دادهها باید واقعی باشد تا به درستی نقاط ضعف و قوت مشخص شود.
کاهش هزینه تولید و معاملات با هوش مصنوعی
محمد خضر عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران جنوب نیز گفت: بیشترین فناوری که بر اقتصاد دیجیتال تاثیرگذاشته هوش مصنوعی بوده به طوری که بررسی آمار نشان میدهد ۶۶ درصد جیدیپی که در بخش اقتصاد دیجیتال حاصل میشود محصول هوش مصنوعی بوده است. وی تصریح کرد: از منظر اقتصادی، هوش مصنوعی یک فرصت است نه تهدید. برخی کارشناسان و اساتید نگرانیهایی بابت توسعه بکارگیری هوش مصنوعی دارند که باید نگاه خود را تغییر دهند چراکه اکثر فناوریهایی که در طول تاریخ بشر ایجاد شده رفاه مردم، رشد اقتصادی، کاهش فقر و افزایش ثروت را به دنبال داشته است.خضری تاکید کرد: در علم اقتصاد به هوش مصنوعی به عنوان یک تخریب خلاق نگاه میشود یعنی ممکن است یک چیزهایی خراب شود، اما در مقابل امکانات جدیدی ایجاد شود.این استاد دانشگاه تاکید کرد: کاهش فقر و افزایش ثروت تابع کم و کیف بازارها است و هزینهها در آن تاثیر دارد که شامل هزینههای تولید و معاملاتی میشود کاهش این هزینهها فقط از طریق هوش مصنوعی امکانپذیر است.
خبرنگار: زهرا پیربداقی