تاریخ انتشار :سه شنبه ۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ ساعت ۱۰:۴۶
جالب است ۰
مانع اصلی عرضه خودرو در بورس کالا، حذف شده و چند رویداد هم حکایت از نشانه هایی برای از سر گیری فروش دوباره دارند.
نشانه های عرضه دوباره خودرو در بورس کالا و احتمال فروش آزمایشی
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ، با آغاز سال جدید بار دیگر زمزمه‌ های عرضه خودرو در بورس کالا قوت گرفت. رویکردی که خودروسازان امیدوارند با تکیه بر آن بخشی از زیان‌‌‌‌‌‌‌ های انباشته را جبران کنند. این روند در شرایطی در دستور کار قرار گرفته که شورای رقابت به عنوان یکی از اصلی‌‌‌‌‌‌‌ ترین مخالفان عرضه خودرو در بورس از حوزه قیمت‌‌‌‌‌‌‌ گذاری خودرو کنار رفته و دیگر نقشی در تعیین سیاست‌ های فروش این صنعت ایفا نمی‌‌‌‌‌‌‌ کند. در نتیجه مسیر عرضه خودرو در بورس کالا نسبت به سال‌ های گذشته هموارتر شد.
بر اساس این گزارش، عرضه خودرو در بورس کالا طی سال‌ های اخیر چندین مرتبه مطرح شد اما به دلیل مقاومت نهادهای نظارتی مانند شورای رقابت و سازمان حمایت مصرف‌‌‌‌‌‌‌ کنندگان و تولیدکنندگان این طرح به‌ طور کامل اجرایی نشد. شورای رقابت با استناد به انحصاری بودن بازار خودرو، همواره با عرضه آن در ساز و کارهای بورس کالا مخالفت می‌‌‌‌‌‌‌ کرد و این روش را منجر به افزایش قیمت برای مصرف‌‌‌‌‌‌‌ کنندگان می‌ دانست.

از سوی دیگر سازمان حمایت تاکید داشت قیمت خودرو باید با در نظر گرفتن حقوق مصرف‌‌‌‌‌‌‌ کننده تعیین شود و واگذاری آن به ساز و کار عرضه و تقاضا موجب بی‌‌‌‌‌‌‌ ثباتی در بازار خواهد شد. در حالی که فضای تصمیم‌ گیری در سال جاری در این صنعت تغییر کرد. پس از کش‌‌‌‌‌‌‌ و قوس‌‌‌‌‌‌‌ های فراوان، شورای رقابت عملا از حوزه سیاست گذاری در بازار خودرو کنار رفته و دیگر مسئولیتی در قبال قیمت‌‌‌‌‌‌‌ گذاری خودروهای تولید داخل ندارد. این عقب‌‌‌‌‌‌‌ نشینی، یکی از موانع جدی عرضه خودرو در بورس کالا را برطرف کرد و فرصتی جدید برای خودروسازان به وجود آورد.
خودروسازان بزرگ در سال‌ های اخیر با بحران‌‌‌‌‌‌‌ های مالی گسترده‌‌‌‌‌‌‌ ای رو به‌ رو بودند. افزایش هزینه‌ های تولید، نرخ زیاد بهره بانکی، نوسانات ارزی و الزام به فروش محصولات با قیمت دستوری و انباشت زیان‌‌‌‌‌‌‌ های هنگفت در ترازنامه شرکت‌ های خودروسازی منجر شد. مدیران خودروسازی معتقدند عرضه خودرو در بورس کالا می‌ تواند ابزاری موثر برای تحقق قیمت واقعی محصولات و کاهش فشار مالی بر شرکت‌ ها باشد.
اگرچه سازمان حمایت همچنان نسبت به آزادسازی قیمت خودرو حساسیت دارد اما به نظر می‌‌‌‌‌‌‌ رسد زور این سازمان برای ممانعت از عرضه در بورس کالا به اندازه شورای رقابت نباشد. دولت نیز در شرایط فعلی به دلیل نیاز به رشد تولید و حمایت از سرمایه‌‌‌‌‌‌‌ گذاری در صنعت خودرو، رویکرد سختگیرانه‌‌‌‌‌‌‌ ای در مقابل این روند اتخاذ نکرد.
به گفته منابع آگاه برخی خودروسازان در حال آماده‌‌‌‌‌‌‌ سازی مقدمات عرضه محدود نمونه هایی از محصولات در بورس کالا هستند. هدف از این عرضه آزمایشی، سنجش واکنش بازار و ایجاد بستر مناسب برای گسترش این روش در ماه‌ های آینده است. اگر عرضه‌ های اولیه با موفقیت همراه باشد احتمالا در نیمه دوم سال جاری، بخش عمده‌‌‌‌‌‌‌ ای از خودروهای تولید داخل از مسیر بورس کالا به بازار عرضه شوند.
برخی کارشناسان با هشدار دادن نسبت به تبعات احتمالی این اقدام معتقدند عرضه در بورس می‌ تواند به قیمت واقعی خودرو کمک کند اما در صورت نبود نظارت کافی احتمالا فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار افزایش می یابد و مصرف‌‌‌‌‌‌‌کنندگان واقعی همچنان قربانی سفته‌‌‌‌‌‌‌ بازی و دلالی می شوند. به همین دلیل همزمان با توسعه عرضه در بورس باید سیاست‌ های کنترلی مانند شفافیت اطلاعاتی، محدودیت خرید برای مصرف‌‌‌‌‌‌‌ کنندگان غیر واقعی و رصد دقیق معاملات را در دستور کار قرار داد.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcfvvd1.w6dyjagiiw.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

آخرین عناوین