دادستان انتظامی مالیاتی بر لزوم بروزرسانی پروندههای مالیاتی و پاسخگویی به استعلامات در مهلت مقرر با توجه به ماده ۱۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم تاکید کرد.
به گزارش پایگاه خبری سرمایه گذاری آنلاین،عباس بهزاد در بخشنامهای به رییس امور مالیاتی شهر و استان تهران و مدیران امور مالیاتی آورده است: همانگونه که آگاهی دارید مطابق ماده 186 قانون مالیاتهای مستقیم «صدور یا تجدید یا تمدید کارت بازرگانی و پروانه کسب و کار اشخاص حقیقی یا حقوقی از طرف مراجع صلاحیتدار منوط به ارائه گواهی از اداره امور مالیاتی ذیربط مبنی بر پرداخت یا ترتیب پرداخت بدهی مالیاتی قطعیشده است و در صورت عدم رعایت این حکم مسئولان امر نسبت به پرداخت مالیاتهای مزبور با مودی مسئولیت تضامنی خواهند داشت. » لذا اقتضاء دارد، ادارات کل امور مالیاتی در مواجهه با موارد تخطی از مفاد مقرره قانونی مذکور و با توجه به مسئولیت تضامنی مراجع مستنکف از اخذ گواهی مندرج در ماده صدرالاشاره، اقدامات لازم را به منظور وصول حقوق حقه دولت معمول دارند.
در این بخشنامه آمده است: با توجه به الکترونیکی شدن فرآیند استعلام و صدور گواهی موصوف و برابر بند (7) بخشنامه شماره 200/98/31 مورخ پنجم تیرماه 1398 رییس کل سازمان متبوع موضوع «ترتیبات صدور گواهی موضوع ماده 186 قانون مالیاتی مستقیم»، مهلت پاسخگویی به درخواست/ استعلامها حداکثر 10 روز از تاریخ ثبت آن در سامانه مربوطه است، لذا در راستای تکریم ارباب رجوع، ضرورت دارد مسئولان امر و متصدیان واحدهای مالیاتی اقدامات لازم را در راستای بروزرسانی پروندههای مالیاتی معمول دارند تا به محض دریافت استعلام، پاسخ مقتضی در کمترین زمان، قبل از انقضاء مهلت مقرر ارائه شود. بدیهی است با انجام ترتیبات فوق، از یکسو در وصول حقوق دولت تسریع بعمل آمده و از سوی دیگر رضایت مودیان مالیاتی و زمینه رعایت حقوق ایشان فراهم میشود.