تاریخ انتشار :يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۲۷
جالب است ۰
مدیر عامل گروه مالی کاریزما تشریح کرد:

لزوم تغییر سیاست‌های پولی و ارزی

علی تیموری شندی، مدیر عامل گروه مالی کاریزما گفت: سیاست‌های اعمالی بانک مرکزی در مورد نرخ‌های ارز و بهره هر چند، شتاب نرخ تورم را کنترل کرده اما استمرار آن به شکل فعلی تولید را متوقف و بازار سرمایه را دچار مشکل خواهد کرد.
لزوم تغییر سیاست‌های پولی و ارزی
به گزارش سرمایه‌گذاری آنلاین ،وزیر اقتصاد از زمانی که سکان هدایت باب همایون را عهده‌دار شده تا امروز بارها در سخنرانی‌های خود، کاهش فاصله دلار نیما و آزاد را از جمله سیاست‌های دولت ذکر کرده و معتقد است؛ نرخ نیماباید افزایش و نرخ بازار آزاد کاهش یابد اما در مقابل سیاست‌ اعمالی بانک مرکزی، مانع از اجرای این سیاست شده است. با این حال، کارشناسان معتقدند، تشدید فاصله دلار نیما و آزاد رانت را افزایش و تولید را هدف قرار می‌دهد بنابراین، از نگاه آنها، کاهش فاصله ارز نیما و آزاد برای رشد تولید از ضروریات است.
در همین ارتباط، علی تیموری شندی، در گفت‌وگو با خبرنگار «سنا»، با بیان این که افزایش فاصله نرخ دلار آزاد و نیما، به توزیع رانت، به نفع کسانی که ارزش افزده زیادی دربحث تولید ندارند، منجر خواهد شد، گفت: سال گذشته حدود ۴ تا ۵ میلیارد دلار یارانه از بخش تولید نصیب کسانی شد که کالا و خدمات را با نرخ نیما وارد کردند، همین موضوع موجب شد، بخش تولید بی‌بهره بماند.
او، کنترل واردات غیر ضروری، حمایت از تولید، بهبود وضعیت سودآوری شرکت‌ها، تقویت وضعیت صادرات و کمک به ارزآوری اقتصاد را از جمله عوامل مهم کاهش فاصله نرخ ارز نیما و آزاد ذکر کرد و افزود: هر چقدر فاصله میان این دو نرخ بیشتر شود، نه تنها تخصیص منابع دچار چالش می‌شود، بلکه حجم تقاضا برای واردات غیر ضروری نیز افزایش یافته و در بلند مدت تولید به ورطه نابودی و زیان دهی کشیده می‌شود.
تیموری‌شندی با تاکید بر این‌که حاشیه سود شرکت‌های تولیدی طی دو تا سه سال گذشته به یک سوم کاهش یافته، گفت: یکی از دلایل این موضوع رانتی است که از بخش تولید به جیب واردکننده سرازیر می‌شود. بنابراین، تا زمانی که این منطق ادامه داشته باشد، رانت و فساد و تخصیص غیر بهینه منابع و صف‌های طولانی حتی برای واردات ضروری نیز طولانی باقی خواهد ماند.
او، کاهش فاصله نرخ ارز نیما و آزاد را به نفع اقتصاد و استمرار تولید دانست و توضیح داد: با سیاست‌های فعلی عملا استمرار تولید تحت شعاع قرار می‌گیرد. از این رو، می‌بایست فاصله این دو نرخ کاهش یابد تا با اقتصاد شفاف و بهینه بتوان کشور را در بحران‌ها بهتر اداره کرد.
مدیر عامل گروه مالی کاریزما در ادامه سیاست‌های اعمالی سیاستگذار پولی را مهم‌ترین مانع اجرای سیاست‌های وزارت اقتصاد برشمرد و افزود: سیاست‌های اعمالی بانک مرکزی در دو سال گذشته در مورد نرخ ارز و نرخ بهره، هر چند شتاب نرخ تورم را کنترل کرده اما استمرار آن که در تقابل با شعار سال است، تولید را متوقف می‌کند. بنابراین،کاهش فاصله نرخ دلار آزاد و نیما یکی از ضروریات رشد و استمرار تولید است.
https://sarmayegozarionline.ir/vdcbfzbw.rhbw0piuur.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از شاخص بورس تا انتهای سال
بیش از دو میلیون
کمتر از دو میلیون
آخرین عناوین