تاریخ انتشار :چهارشنبه ۱۰ بهمن ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۸
جالب است ۰
دبیرانجمن خودروسازان در گفت‌وگو با سرمایه‌گذاری آنلاین تاکید کرد:

قیمت‌گذاری دستوری، چالش اصلی صنعت خودرو

دبیرانجمن خودروسازان ایران گفت: چالش اصلی خودروسازان قیمت‌گذاری دستوری است، نه واردات خودرو. اگر قیمت‌ها براساس عرضه و تقاضا تعیین شود وضعیت صنعت خودرو بهبود خواهد یافت.
قیمت‌گذاری دستوری، چالش اصلی صنعت خودرو
احمد نعمت‌بخش با بیان اینکه خودروسازان با چالش‌های مختلفی مواجه هستند به سرمایه‌گذاری آنلاین گفت: یکی از چالش‌های اصلی خودروسازان قیمت‌گذاری دستوری است که باید اصلاح شود به عبارتی باید قیمت خودرو را عرضه و تقاضا تعیین کند تا صنعت خودرو رقابتی شود و با افزایش کیفیت، وضعیتش بهبود یابد. در حال حاضر قیمت هیچ‌کدام از محصولات خودروسازان دنیا دستوری تعیین نمی‌شود که مجبور شوند با زیان محصولات خود را بفروشند.وی تصریح کرد: تامین ارز خودروسازان در بازار توافقی و براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود حتی مواداولیه را هم از طریق بورس خریداری می‌کنند چرا باید قیمت خودرو دستوری تعیین شود. اگر دولت خواستار تعیین قیمت خودرو براساس عرضه و تقاضا نیست حداقل دوباره خودرو به بورس کالا بازگردد تا به طور واقعی قیمت‌گذاری شود. در حال حاضر سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکنندگان قیمت خودروهای بخش خصوصی را محاسبه و به وزارتخانه اعلام کرده، اما هنوز از سوی وزارت صمت قیمتی اعلام نشده است خودروسازان بخش خصوصی هم به دلیل افزایش هزینه ها و نرخ ارز حاضر به فروش خودرو زیر قیمت تمام شده نیستند.نعمت‌بخش در پاسخ به این سوال که آیا تخصیص یک میلیارد دلار به واردات خودرو تصمیم درستی است یا خیر، گفت: در حال حاضر 90 تا 95 درصد بازار خودرو در اختیار خودروسازان داخلی است بنابراین اختصاص 5 درصد بازار خودرو به واردات نه تنها برای صنعت خودرو مشکل‌زا نیست بلکه موجب ایجاد رقابت و ارتقای کیفیت محصولات داخلی می‌شود چرا که توقع مصرف‌کنندگان با خرید خودروهای وارداتی با تکنولوژی پیشرفته بالا می‌رود و خودروسازان داخلی مجبور به ارتقای کیفیت و تنوع محصول خواهند شد.دبیرانجمن خودروسازان ایران افزود: بنابراین اشکالی در اختصاص یک میلیارد دلار به واردات خودرو دیده نمی‌شود و باید ارز واردات خودرو و تولیدکننده تامین شود. فقط مخالف واردات خودروهای کارکرده به کشور هستیم چرا که به صلاح ممکلت نیست.دبیرانجمن خودروسازان ایران در پاسخ به این سوال که آیا حذف نرخ‌گذاری ارز نیمایی به ضرر صنعت خودرو تمام شد، گفت: اگر چه حذف نرخ‌گذاری ارز نیمایی، قیمت خودرو را بالا می‌برد اما از این اقدام بانک مرکزی دفاع و حمایت می‌کنیم چرا که باید بساط رانت‌خواری برچیده و ارز تک نرخی شود.
خبرنگار: زهرا پیربداقی
https://sarmayegozarionline.ir/vdccppqo.2bqx08laa2.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما