تاریخ انتشار :دوشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۱۳
جالب است ۰
یک توافق عالی و ۳ پیش بینی
1.تعامل و هماهنگی  14 کشور عضو اوپک و 11 کشور غیراوپکی  برای محدود کردن عرضه نفت خام با هدف تناسب عرضه و تقاضا و جلوگیری از کاهش قیمت یک اتفاق مثبت و البته قابل توجه در تاریخ اوپک است. این تصمیم مناسب در آذرماه سال گذشته در اجلاس یک صد و هفتاد و دوم اوپک در وین طرح شد و از اول ژانویه به اجرا گذاشته شده است. دبیرخانه اوپک در یک مطالعه به این نتیجه رسیده است که پایبندی اعضای اوپک به توافق در کاهش تولید به ویژه در ژانویه بسیار مطلوب بوده است. در ابتدای کار ضریب پایبندی  82 درصد از اعضای اوپک را  در برگرفته است و این ضریب به 96 درصد افزایش پیدا کرده است. این موفقیت بزرگی برای اوپکی ها از سال 1983 است و به نظر می رسد پایبندی به این توافق ادامه پیدا کند.

2.زمانی که قیمت نفت به نفع اوپکی ها مطلوب شود، آمریکا به تولید نفت خام از منابع غیرمتعارف موسوم به شیل اویل روی می آورد. کارشناسان بانکی و کارشناسان انرژی معتقدند که آمریکا رویکرد جدیدی را در تسهیل تولید نفت و بازنگری در تعرفه ها در پیش گرفته و به دنبال رونق در بازار نفت و انرژیست. این مسئله باعث می شود که تقاضا از سوی آمریکا برای نفت خاورمیانه کاهش پیدا کند. آمریکا روزانه سه میلیون بشکه نفت خام وارد می کند که  900 هزار بشکه از مکزیک و 2.4 تا 2.6 میلیون بشکه نفت سنگین از ونزوئلا و کانادا واردات نفت را تشکیل می دهد. مصرف نفت آمریکا به طور کلی 16.5 میلیون بشکه است که 9.5 میلیون بشکه را تولید می کند. اگر آمریکا بحث تغییر تعرفه ها و مالیات را دنبال کند، سطح قیمت ها به طور کلی کاهش پیدا می کند.

3.کسانی که از بیرون به آمریکا نگاه می کنند معتقدند که این کشور از نظر اقتصاد داخلی دچار مشکلاتی است و دست به اقدامی نمی زند که فضا را ملتهب کند. در نتیجه این رویکرد روند واردات نفت از خاورمیانه ادامه پیدا می کند و با توجه به رشد مصرف در آمریکا در سال 2017 افزایش قیمت نفت را شاهد خواهیم بود. بنابراین در پایان شش ماه اول سال 2017 این عدد به 60 تا 65 دلار می رسد و در پایان شش ماه دوم در سال 2017، که در نیمکره شمالی با افزایش تقاضا مواجه می شویم، سطح قیمت هااز 65 تا 67 دلار برای هر بشکه نفت برآورد شده است. برخی کارشناسان حتی اینطور اظهار کردند که قیمت هر بشکه نفت به 70 دلار می رسد که البته کمی تند به نظر می رسد. پیش بینی من قیمت 60 تا 65 دلار برای هر بشکه نفت خام است.

4.باتوجه به روندی که اوپک در پیش گرفته و پایبندی اعضا به توافق انجام شده برای کاهش تولید، به نظر می رسد که روند افزایش قیمت ادامه پیدا کند. وزیر نفت ایران هم در مصاحبه ای مطرح کرد که درآمدهای نفتی ایران(از محل فروش نفت خام) با توجه به افزایش قیمت در سال 96 به بالای 50 میلیارد دلار می رسد و این در حالی است که درآمدهای نفتی سال 95 بالاتر از 41میلیارد دلار است.

https://sarmayegozarionline.ir/vdcb.5b5urhb9ziupr.html
ارسال نظر
نام شما
آدرس ايميل شما

پیش بینی شما از قیمت دلار تا پایان سال جاری
بالای 50 هزار تومان
زیر 40 هزار تومان
آخرین عناوین